Jacob Bork: Det er simpelt at blive ’stor’, men folk er forvirrede

Læsetid: 10 minutter

Nu skal det handle om træning og opbygning af muskelmasse. Jeg træner selv med fokus på det selvsamme og her har jeg det sidste års tid, trænet 5 gange om ugen, hvilket rundt regnet svarer til 35 timer om måneden. Selvom det lyder af meget, og det er det også, så synes jeg ikke at jeg har opnået de resultater jeg havde håbet på. Så jeg så ingen anden vej udenom, end at kontakte en personlig træner, som ved hvad der skal til.  Mange af de personlige trænere jeg fandt på nettet, så sunde og raske ud, men det var ikke det jeg var ude efter. Jeg ledte efter det største brød af en personlig træner jeg overhovedet kunne finde – og det fandt jeg. Manden jeg har interviewet, hedder Jacob Bork og da jeg kiggede ind ad vinduerne på Paludan Café i indre by, hvor vi havde aftalt at mødes, var der ingen tvivl om hvor ham jeg skulle mødes med, sad henne. Større overarme havde jeg aldrig set før og trods stereotypen for folk med store overarme, så var det længe siden at jeg havde mødt en mere smilende og imødekommende person end Jacob Bork.

Kan du fortælle lidt om dig selv og hvad det er du går og laver?

Jeg er 28 år og jeg arbejder som personlig træner, coach, eller jeg bryder mig faktisk ikke om at kalde det noget, men jeg hjælper folk med at tabe sig, blive stærkere og blive bedre version af sig selv. Det alt sammen går under samme skuffe.

For at gå lidt tilbage i tiden, så var jeg overvægtig som barn og i teenageårene. Jeg kender alt til at være pinlig over min krop, ikke turde at tage tøjet af og det er her min interesse for træning er opstået.

Jeg fik tabt en masse kilo og jeg havde følelsen at jeg gerne ville gå fra level 1 til level 99 i min træning, ligesom jeg havde i World of Warcraft fra før jeg begyndte at træne. Den metafor har jeg taget til mig og jeg bruger den nu også i livet og i alle de ting jeg laver.

Jeg har taget en normal uddannelsesvej som de fleste, hvor jeg har gået på gymnasiet, holdt sabbatår og søgt ind på læreseminaret. Her nåede jeg frem til bachelorprojektet på sidste semester, men jeg udskød det. Samtidig begyndte folk at spørge mig om jeg ikke havde lyst til at træne dem. Jeg droppede bacheloren og valgte i stedet at fokusere 100 procent på at blive selvstændig. Jeg fik at vide af alle andre at det var hul i hovedet, fordi jeg næsten havde taget 4 års uddannelse og var klar til at smide det hele på jorden. Men jeg syntes det var ekstremt fedt at få lov til at hjælpe folk med at tabe sig og ændre deres liv – jeg vidste nemlig hvor meget det havde ændret mit eget.

Hvor lang tid er det siden at du skiftede over til at blive personlig træner?

Det er 2,5 år siden at det hele startede og det er årsagen til at jeg i dag lever af at træne og coache folk. Det var en langsom proces i starten. Jeg stod som dørmand i weekenderne for at få det til at hænge sammen, men efter et halvt år var jeg booket på fuld tid med min personlige træning og jeg arbejdede pludselig 60 timer om ugen – hvilket jeg også gør i dag.

Mit mål er at hjælpe så mange mennesker som muligt og derfor er jeg de seneste måneder gået over til online coaching, som i bund og grund handler om at jeg kan tilbyde min ekspertise væsentligt billigere end hvis jeg skulle træne en person fysisk. Der er så mange henvendelser og jeg har ikke flere timer end der er i døgnet, så derfor er det blevet mit fokus. Det går simpelthen ud på at jeg laver et træningsprogram og en kostplan som passer til deres behov og så følger jeg op på dem ugentligt.

Hvordan var den 15-årige Jacob Bork, kontra den du er i dag?

Udover at være yngre, var jeg indadvendt, meget genert, tilbageholdende og generelt den type som mange nok ville kalde lidt af en computernørd. Jeg flød bare lidt rundt i tilværelsen og piger var for mig bare “No way – jeg er jo ikke attraktiv”, jeg var usikker og en total modsætning af hvad jeg er nu. Jeg vil uden tvivl sige at det var træningen, kosten og det faktum at jeg tabte mig, der vendte det hele på hovedet.

Mange siger at det at træne meget er en falsk forøgelse af selvværd, men det er ikke størrelsen på musklerne det handler om. Det er det faktum at man sætter sig for noget og så gør det, der skaber selvtilliden og giver en sindssyg tilfredsstillelse. Det at man udvikler sin krop, giver selvfølgelig også noget interesse fra det modsatte køn. Den interesse giver noget selvtillid og følelsen af “Yeah I’ve got this!” – det skal der ikke være nogen tvivl om. Man hører oftest udtrykket ’stor udenpå, lille indeni’, men jeg havde det elendigt da jeg så mig selv i spejlet. Det var det der holdte mig tilbage og det fik jeg lavet om på. Det har gjort ufatteligt meget for mig, så når jeg hjælper en ung fyr eller en kvinde, så ved jeg virkelig hvor meget det kan gøre.

Hvordan coacher du folk?

B.la. laver jeg personligt trænings- og kost program til dem, men det er blot et udgangspunkt. Det kan være at personens dagligdag ikke hænger sammen med at spise 6 gange om dagen og 4 passer bedre – så er det dét vi gør. Bagateller betyder ingenting. Min vigtigste opgave er at sortere alt det affald ud, folk har fået igennem sociale medier, iForm, Alt For Darmerne og alle de her halvdårlige blade som bare er populære diæter og ting, der er bygget op på at sælge noget lige nu og her.

Min forretning er bygget op på ’mund til mund’ princippet og det har spredt sig, fordi folk siger “Ham her er Nice, prøv lige at se hvad han laver”. Det virker altså ikke for mig, at jeg smider folk på ’Quick fix’ diæter, fordi før eller siden, finder de ud af at det ikke virker. Min opgave er at lave noget de kan bruge i deres dagligdag. Det er let at blive forvirret, da folk hører 40 forskellige ting der skulle være ’den rigtige måde at gøre det på’, men i virkeligheden er det slet ikke så avanceret.

Folk spørger mig tit “Er det her rigtigt? Er det her rigtigt?” i forhold til træningsprogrammer osv., men altså du kan træne 3 gange om ugen, 2 gange om ugen eller 4 gange om ugen – det er ligegyldigt. Hvis din kost er dårlig og du ikke presser dig selv til træningen, gør det ingen forskel. Jeg fik de bedste resultater de første 2 år da jeg trænede, og det var kun 1 time, 3 gange om ugen, men alligevel eksploderede jeg fordi jeg var villig til at give den alt hvad jeg havde nede i træningscenteret. Jeg ville det mere end alle andre og fik derfor også klart bedre resultater end folk der havde trænet i flere år. Jeg ville være den stærkeste i centeret og jeg vidste at hvis jeg kunne squatte 200 kg, bænkpresse 150-200 kg og dødløfte 300 kg, måtte der komme rimeligt store muskler ud af det. Styrke er lig med muskler. Så jeg vidste at jeg skulle derhen og det var det eneste jeg kunne tænke på.

Folk er altid opsatte på at finde den rigtige metode – men den findes ikke. Jeg kan give det bedste trænings og -kostprogram til Børge, men hvis Børge træner dovent, er stresset og sover dårligt, vil Børge ikke få noget ud af det.

Det gør ikke noget at du spiser en burger fordi du har en dårlig dag eller at du har været på festival i en hel uge, for det er et spørgsmål om hvad du gør overordnet set. Find noget der er realistisk, som du kan se dig selv arbejde med – det kunne være at træne 3 gange om ugen og have en kost der er god 80 procent af tiden og de sidste 20 procent er bob-bob. Tag det som udgangspunkt. Det kan godt være det kommer til at tage 1 år ekstra – men hellere det, end at du sætter så høje standarder at du ikke kan opretholde det og bare ender med at side derhjemme alligevel.

Hvad er de vigtigste faktorer når det kommer til opbygning af muskelmasse?

Ernæring og træning. De hænger sammen og der er ikke nogen af dem der er vigtigere end den anden. I bund og grund, hvis du vil opbygge muskelmasse, skal du blive stærkere – det er ikke så avanceret. Hvordan bliver du stærkere? Det gør du ved at lave store flereledsøvelser (øvelser hvor du bruger en stor del af din krop) som squat, dødløft m.v. Hvis du ikke bliver stærkere, bliver du heller ikke større. Styrke er i direkte relation til mængden af muskelmasse.

Et simpelt men rigtigt effektivt træningsprogram jeg kan anbefale i forhold til opbygning af muskelmasse, er mandag, onsdag, fredag og så træn squat, bænkpres, dødløft, pull-ups, military press – gør det, ikke andet. Hvis ikke man kan bænkpresse sin kropsvægt for adskillige gentagelser – så burde man slet ikke lave noget i brystmaskinerne. Så skal du bare blive stærk til bænkpres. Hvis du ikke kan squatte 1,5 gange din kropsvægt, så skal du ikke lave noget i legextensions og andre maskiner. Det er spild af tid og du får ikke noget ud af det. Hvis du ikke kan dødløfte 1,5/2 gange din kropsvægt, så skal du kun fokusere på det og ikke andet. Folk bruger for meget tid på alle mulige detaljer– men det dét handler om er at du bare skal blive sindssygt stærk. Folk tænker mere end de løfter, så derfor er mit råd til dig, bare at fokusere på din styrke og sørg for at blive stærkere. Det er til at forholde sig til og det er målbart.

Det er det jeg lever af. Jeg tager alle de her spørgsmål som egentlig er ligegyldige, smider dem ud ad vinduet og fortæller folk at det ikke er så avanceret.

Angående kosten, så skal du sørge for at få nok protein og lad være med at sulte dig selv. Lad os sige at personen gerne vil blive ‘jacked’ og være som den gode gamle Arnold, så vil jeg sige at du skal have 2 gram protein per kilo kropsvægt. Du skal ligge lidt over ligevægts indtag, hvilket betyder at du skal have nok kalorier til at kunne holde din vægt og så lidt over det. En 85 kg fyr svarer ca. til 3500 kcal dagligt, men det kan man regne ud på nettet ved at søge ‘ligevægtsindtag’. Så er man egentlig ’good to go’. Dog skal det siges at hvis man er overvægtig, bliver man nødt til at smide fedt først.

Hvis du vil tabe dig, skal du spise under ligevægtsindtaget og hvis du vil tage på, skal du spise over. Bare spis, om det så er fedt eller kulhydrater det er lige meget. Hvis du forventer at der skal ske noget, skal du holde styr på hvor meget du spiser, så du ved at du får nok.

Hvor lang tid tager det at blive ‘stor’, hvis vi tager udgangspunkt i ovenstående?

Det svært at sige, fordi det er meget subjektivt. Der er mange aspekter der spiller ind og man skal aldrig sammenligne sig med en anden person. Man kan give to tvillinger det samme træningsprogram, men hvis den ene træner hårdere end den anden, vil han opnå langt større resultater. Det samme gælder hvis han sover 8 timer om natten, giver det bedre resultater end ham der kun får 5. Det afhænger af alder, højde, hormoner, søvn, stressniveau, hvor hårdt du træner, hvor villig du er til at mærke smerte når du træner, kost, genetik – der er så meget. Er du bredskuldret fra naturens side, vil du have tendens til at bygge større skuldre og bredere rygmuskler, hvorimod hvis du har smalle skuldre, har du en tendens til større bryst og arme, fordi det er sådan din kropskomposition er sat sammen, så når du løfter vægte er det de muskler der tager over.

Det er farligt at sætte sig et mål for hvornår man er stor, fordi hvis man er alt for opsat på kun det, når man aldrig derhen. Hvis ikke du er fokuseret på ‘rejsen’ ender du med at synes det er nederent.

Jeg vil sige at det tager 1 år, før folk begynder at tænke “Ham der ser trænet ud”. Langt de fleste begynder at træne fordi de gerne vil se ud på en vis måde, men desværre kommer de ikke til at få det bedre med sig selv. Det er rejsen og alt det imellem der gør at du får det bedre med dig selv.

Det er rejsen det handler om og Jacob Bork sorterer en masse misinformation fra og gør klart hvad det handler om. Jeg sad og nikkede og gav ham ret i at man ikke skulle fokusere på alle mulige mærkelige bagateller, men som vi kom længere ind i vores snak begyndte jeg selv at fokusere på bagateller, hvilket Jacob Bork hurtigt fangede mig i. Hvor er det dog svært at holde fokus på det essentielle, når det kommer til træning. Man bliver konstant påvirket af medier, blade og gode råd fra folk omkring en. Jeg blev klogere og Jacob Bork gjorde det dejligt enkelt. Sørg for at spise over dit ligevægtsindtag, lav flerledsøvelser og mål din udvikling i styrke – Thats it. Hvis jeg var gået på nettet, var jeg blevet langt mere forvirret end klogere, da der simpelthen er så meget forskellig information omkring træning, hvor samtlige artikler modsiger hinanden. Men nu står det mere klart og jeg håber det samme gælder for dig.

Du kan finde Jacob Bork på www.borkfitness.dk, hvor han tilbyder sin personlige træning men også på Facebook: ’Jacob Bork – Personlig træner’ samt Instagram: @borkfitness.

– Simon Woetmann

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *